Oscarsgalan 2019

 
 
Här är de nomierade :
 
Bästa film

A Star Is Born
Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
Vice
 
Kommentar: Många verkar förvånad över att Black Panther fick 7 nominering, särskilt i denna kategori, då en superhjältefilm aldrig tidigare blivit nominerad i den förut. Jag har inte sett på den filmen än, men blir sugen att kolla på den nu. Tror inte att den kommer att vinna, har dock ingen aning vem som skulle kunna vinna heller. Men kanske The favourite som har fått hela 10 nomineringar?
 
 
Bästa regi

BlacKkKlansman, Spike Lee
Cold War, Paweł Pawlikowski
The Favourite, Yorgos Lanthimos
Roma, Alfonso Cuarón
Vice, Adam McKay
 
 
Bästa manliga huvudroll
 
Christian Bale i Vice
Bradley Cooper i A Star Is Born
Willem Dafoe i Vid evighetens port
Rami Malek i Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen i Green Book
 
Kommentar: Jag gillar Bradley Cooper i A star is born, tror han kan vinna, annars hoppas jag på Rami Malek i Bohemian Rhapsody. För den filmen verkar ju vara helt otroligt bra och Rami är en stor del att filmen är så bra!
 
 
 
 
Bästa manliga biroll

Mahershala Ali i Green Book
Adam Driver i BlacKkKlansman
Sam Elliott i A Star Is Born
Richard E. Grant i Can You Ever Forgive Me?
Sam Rockwell i Vice
 
 
 
Bästa kvinnliga huvudroll

Yalitza Aparicio i Roma
Glenn Close i The Wife
Olivia Colman i The Favourite
Lady Gaga i A Star Is Born
Melissa McCarthy i Can You Ever Forgive Me?
 
Kommentar: Tycker att det skulle vara kul om Lady Gaga vann, för hennes insats i A star is born... så bra, och hennes sångröst!!! Men Melissa Mccarthy är också en favorit hos mig då jag tycker om hennes insats i Can you ever forgive me? Så den här kategorin är svår för mig att hitta en favorit.
 
 
 
Bästa kvinnliga biroll
Amy Adams i Vice
Marina de Tavira i Roma
Regina King i If Beale Street Could Talk
Emma Stone i The Favourite
Rachel Weisz i The Favourite
 
 
 
Bästa animerade långfilm

Isle of Dogs 
Mirai, min lillasyster
Röjar-Ralf kraschar internet
Spider-Man: Into the Spider-Verse
Superhjältarna 2
 
Kommentar: Superhjältarna har alltid varit en favorit  hos mig, så den filmen hoppas jag på, men jag tycke också om Spider-Man: Inte the spider-verse. Att det ska vara så svårt att bestämma sig ibland!
 
Om du vill se på alla nomineringar kan du läsa det här