Recension : Enola Holmes

Enola Holmes

"When Enola Holmes-Sherlock's teen sister-discovers her mother missing, she sets off to find her, becoming a super-sleuth in her own right as she outwits her famous brother and unravels a dangerous conspiracy around a mysterious young Lord."

Millie Bobby Brown passar perfekt som rollen Enola Holmes. Filmen bygger på Nancy Springers bokserie och har regisserats av Harry Bradbeer som tidigare har  gjort serier som Fleabags. Jag tycker det rätt av Netflix att göra denna film och inte ännu en version av Sherlock holmes, om ni inte visste det är Enola Holmes hans lillasyster. Jag tycker detta gör denna film mer intressant, man behöver lite nytt att kolla på och jag har i alla fall inte hört så mycket om Enola Holmes förut. Har du?

Jag önskar nästan att jag hade en mamma som Enolas, trots att hon är rätt så speciell uppfostrade hon henne till en självständig feministisk kvinna som inte behöver en man för att överleva, och det gillar jag! Hennes bröder är dock en annan historia, särskilt en av dem, Mycroft som verkligen inte vill henne väl utan vill att hon ska in på en flickskola som ska lära henne att bli en fru... Det här vill såklart inte Enola, så hon rymmer och redan första dagen träffar hon på de unge adelsmannen Tewkesbury som också är på rymmen från sin familj. Förutom att Enola försöker hjälpa sin nyfunne vän som har hamnat i trubbel pågår också en politisk maktkamp som handlar om kvinnors rösträtt. Alla har sin egna baktanke, där Mycroft, Enolas mamma Eudoria & Tewkesbury också är inblandade i denna politiska maktkamp.

Filmen är riktigt bra och tar upp saker som är viktiga för mig, regissören Harry Bradbeer sätt att filma vissa scenar är intressant och Mille Bobby Brown gör verkligen Enola Holmes rättvis. Så jag rekommenderar denna film varmt för er som kanske har tröttnat lite på Sherlock Holmes och vill träffa enligt mig en väldigt smart ung tjej som nästan slår Sherlock själv.