mina tankar om...

Midnattssol, avsnitt 3
 bild: svt
Jag tycker fortfarande att den här serien är väldigt spännande och bra gjord. Visst, dialekterna kommer och går (så det är ju ett litet minus), men jag stör mig inte så mycket om det ändå. I detta avsnitt får vi veta mer om Anders Harnesk privata relation till Thor (som är helikopterföraren som flyger Kahina och Anders till olika platser runt om i Kiruna)  som vi fick en hint om i förra avsnittet, samt Anders relation till sin mamma. Det är nu klart att morden begås efter en dödslista. Kahina plågas av smärtsamma minnen från sitt förflutna, man får veta små ledtrådar som gör att man förstår varför hon beter sig som hon gör. Det kommer fram att Burlin blev förgiftad med ovanliga örter och Anders åker för att träffa en nåjd på fjället som kan veta vem som kan ha tillgång till örterna. Nåjden ger honom ett namn som slutar i att Kahina hamnar i fara. 
#1 - - Fröken Rödlök:

Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte .. men måste titta =)

Svar: Tycker verkligen du ska titta på den, första scenen i avsnitt 1 är obehaglig och lite äckligt men ändå så bra på något sätt. annars är det en serie som visar upp Kirunas finaste vyer :)
kristin hedqvist

#2 - - Evelina:

Tycker också att Midnattssol är spännande, men då jag själv bor i Norrland (gillar inte det uttrycket) så stör jag mig på dialekterna det hade varit bättre om de hade talat vanlig svenska istället på att försöka sig på något som inte låter vettigt. Och jag gillar inte sätet som de försöker visa upp rasism mellan samer och svenskar, folk går inte direkt omkring och säger lappjävel på bussen och det är väldigt överdrivet. Men nu är det ju fiktivt så jag ska inte döma alltför hårt :)